Acros film simulation with the Fuji X-Pro2 in Street Photography and how to use it for SOOC (straight-out-of-camera)

Fotografía callejera con ACROS y la Fuji X-Pro2

[English at botton]

De acuerdo con Fuji, el modo de emulación ACROS junto con la opción de grano habilitada en la cámara, reproduce fielmente la curva de respuesta tonal de la película, además de la distribución del grano imitando el comportamiento en película. 

Fuji X-Pro2, ACROS+R, Shadow+3, Light+1, NR-3, ISO200, 1/3000s, 35mm f/1.4

Fuji X-Pro2, ACROS + R, Shadows +3, Light + 1, Grain Weak (grano fino), ISO 200, NR-3. SOOC (Jpeg directo of the camera)

Para comprobarlo, he disparado en RAW+JPG en el paseo fotográfico que hemos hecho hoy en Lavapiés, cambiando algunos parámetros. Esto me permite ver las imágenes según salen  de la cámara (SOOC), y podremos comprobar el efecto en un caso real. 

Fuji X-Pro2, 18mm, ACROS+R, Shadow +3, Light+1, NR-3. ISO200 1/680s, f/2.0.

Fuji X-Pro, ACROS+R, Shadow +3, Light +1, ISO 200 NR-3, F/2.5, 1/1250s. Grain weak (grano fino)

Lavapiés estaba lleno de contraste, había sol y nubes, y en esta época del año en Madrid, la diferencia entre luces y sombras en las calles es muy grande. 

Fuji X-Pro2, ACROS+G, Shadow+2, Light +1.  1/680s, f/1.4 35mm. ISO200. NR 0. 35mm f/1.4

Las fotos son imágenes tomadas de sujetos en movimiento, sin preparación, sin iluminación distinta de la natural. 

RAW in Lightroom with the ACRO+G (green filter) emulation, plus contrast, compared with the SSOC JPEG file, ACROS+G (green filter) mode, Shadow  +2, Light +1. ISO 200, NR 0. 35mm f/1.4

RAW in Lightroom with the ACRO+G (green filter) emulation, plus contrast, compared with the SSOC JPEG file, ACROS+G (green filter) mode, Shadow  +2, Light +1. ISO 200, NR 0. 35mm f/1.4

Tras estas pruebas, mi recomendación para usar JPEG directos de la cámara, o pre-visualizar la imagen aunque luego se use RAW, son:

  • ACROS con filtor rojo (Acros+R)
  • Sombras +3 (S+3)
  • Luces +1 (L +1)
  • Reducción rudi a cero (NR 0)

Conclusiones

Los resultados del JPEG directo de la cámara son muy muy buenos. Hay algunas fotos que ganarían un poco con algo más de contraste, a pesar de que las pruebas las he realizado aumentándolo en la cámara, pero el tiempo dedicado al proceso de la imagen se ha reducido muchísimo. 

El grano aparece incluso a ISO 200, pero es muy agradable. Suaviza la foto. Según Fuji, el grano aumenta con la sensibilidad y la distribución sigue patrones que tienen en cuenta esa sensibilidad. Tengo que probar, entonces, lo que sucede con ISOs altos. 

Para retrato, interiores, paisaje etc, parece más recomendable no usar esa opción de grano. Pero en la calle, para fotogorafía callejera, el efecto es muy interesante. 

Street Photography with ACROS and Fuji X-Pro2

According to Fuji, the ACROS film emulation mode with the optional grain enabled in the camera, faithfully reproduces the tonal response curve of the film, besides the distribution of grain mimicking the behavior on film.

To check it, I shot in RAW + JPG in the photowalk we have done today in Lavapies, changing some parameters between series of photos. This allows me to see the images straight from the camera (SOOC), and we can analize the effect in a real case.

Fuji X-Pro2, ACROS+R, Shadow +3, Light+1, NR-3, ISO 200. 35mm f/1.4.

Lavapies was full of contrast, had sun and clouds, and at this time of year in Madrid, the difference between light and shadows on the streets is very large.

The photos are pictures taken of moving subjects, without preparation, with only natural light.

The recommended settings are, therefore, and that´s only my preference:

  • ACROS, with Red Filter
  • Shadow +3
  • Light +1
  • NR 0

Conclusions


The SOOC JPEG is really good. There are some pictures that would be better with a little more contrast, despite tests I´ve done have increased contrast in camera, but the time you have to be processing the image has been greatly reduced with JPEGs.

The grain appears even at ISO 200, but is very nice. Smoothes the picture. According to Fuji, the grain increases with sensitivity and the distribution follows patterns that take into account the sensitivity. I have to try, then, what happens with high ISOs.

For portrait, interior, landscape etc, it seems more advisable not to use that optional grain. But in the street photography, the effect is very interesting.